Lapsi leikkii hulahulavanteella pihalla

1. Hippa, litta, nitta, natti, natta, peppa – tuttu leikki, monta nimeä!

Hippa on pihaleikkien aatelia. Pesukonehipassa kiinniotettu leikkijä jää seisomaan kädet sivuille ojennettuna. Hänet voi pelastaa pyöräyttämällä, eli linkoamalla, leikkijää kolme kertaa ympäri. Linkouksen aikana ei saa ottaa kiinni. Kiinniottajaa vaihdetaan usein ja jos leikkijöitä on paljon, voi kiinniottajia olla useampi.

2. Väri

Yksi leikkijöistä on väri, joka seisoo selin muihin. Muut leikkijät seisovat lähtöviivalla hänen takanaan. Väri sanoo esimerkiksi “se, kenellä on sinistä vaatteissaan, saa liikkua kolme askelta eteenpäin”. Joskus väri saattaa pyytää liikkumaan myös taaksepäin. Ensimmäisenä värin luokse päässeestä leikkijästä tulee seuraava väri.

3. Hiirenhäntä

Yksi leikkijöistä pyörittää hyppynarua ja muut hyppivät sen yli. Kun joku sotkeutuu naruun, hänestä tulee pyörittäjä. Leikkiin voi liittää lorun: ”pappi, lukkari, talonpoika, kuppari, rikas, rakas, köyhä, varas”. Sana, jonka kohdalla hyppääjä osuu naruun, kertoo hyppääjän tulevasta puolisosta.

4. Peili

Yksi leikkijöistä valitaan peiliksi, joka seisoo selin muihin leikkijöihin. Muut asettuvat aloitusviivalle sovitun matkan päähän. Leikkijät liikkuvat peiliä kohti, joka varoittamatta kääntyy heihin päin. Jos peili huomaa jonkun liikkuvan, on leikkijän palattava takaisin alkuun. Ensimmäisenä peilin luokse päässeestä leikkijästä tulee seuraava peili.

5. Maa – meri – laiva

Leikkialueelle piirretään kolme samansuuntaista viivaa reiluin välein. Yhdestä leikkijästä tulee käskyttäjä, jonka komennon mukaan muut leikkijät siirtyvät mahdollisimman nopeasti oikeaan paikkaan. Toisessa reunassa on “maa”, keskellä “meri” ja toisessa reunassa “laiva”. Viimeisenä oikeaan paikkaan päässyt leikkijä putoaa pelistä. Pisimpään leikissä mukana säilyneestä tulee uusi käskyttäjä. (suora lainaus)

6. Polttopallo

Ensin päätetään pelialueen rajat. Peliin tarvitaan pehmeä pallo, jota heittämällä yritetään polttaa pelaajia osumalla vyötäröstä alas päin. Kun pelaaja saa osuman, hänestä tulee polttaja. Viimeisenä poltettu pelaaja voittaa ja hänestä tulee seuraavan kierroksen ensimmäinen polttaja.

7. Nurkkajussi

Nurkkajussia leikitään kiertämällä taloa ympäri. Yksi pelaajista on Nurkkajussi, joka kopauttaa talon kulmaa kepillä kahdesti ennen kuin tulee nurkan takaa esiin. Äänen kuullessaan pelaajat yrittävät päästä seuraavan nurkan taakse piiloon. Nähdessään jonkun pelaajan, Nurkkajussi huutaa hänen nimensä ja tästä tulee seuraava nurkkajussi.

8. 10 tikkua laudalla

Leikkiin tarvitaan 10 tikkua, laudanpätkä ja palikka keinulaudan alustaksi. Tikut asetetaan laudan päälle ja sovitaan, kuka on ensimmäinen etsijä. Yksi leikkijöistä ponnauttaa tikut laudalta ilmaan, etsijä kerää tikut takaisin laudalle ja muut piiloutuvat samalla. Kun kaikki tikut ovat laudalla, etsijä huutaa ”kymmenen tikkua laudalla” ja aloittaa muiden etsinnän.

Kun etsijä näkee pelaajan, yrittävät molemmat ehtiä laudalle ensimmäisenä. Jos etsijä ehtii laudalle ensin, hän huutaa löydetyn nimen. Löydetty jää odottamaan muiden löytymistä. Jos piiloutuja ehtii laudan luokse ensin, hän ponnauttaa tikut ja juoksee piiloon. Samalla muut löydetyt pelastuvat. Kun kaikki on löydetty, tulee ensimmäisenä löydetystä leikkijästä seuraava etsijä.